سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 3 >

96/5/30
12:8 ص

جنگ بازاریابی که میان سایت های تخفیف گروهی نت برگ و تخفیفان آغاز شده است بحث داغی است که این روزها در تمام محفل های استارتاپی درباره اش صحبت می شود. قضیه از اونجا شروع شد که سایت نت برگ در یکی از صفحات آفر سایت خود به سایت تخفیفان به صورت مستقیم اشاره کرد و علنا آن را تخریب کرد. و ادامه ماجرا که در این مقاله مفصل درباره اش صحبت خواهم کرد.

خیلی از دوستان این قضیه را له کردن سایت تخفیفان توسط نت برگ عنوان کردند. در این مقاله قصد دارم درباره درگیری بین این دو سایت پر طرفدار که در زمینه تخفیف گروهی فعالیت می کنند صحبت کنم.

 

جنگ بازاریابی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ درگیری که بین نت برگ و تخفیفان پیش آمده است برویم ببینیم جنگ بازاریابی چه مفهومی دارد؟ جنگ بازاریابی در واقع جنگی است که در آن رقبا دشمن یکدیگر هستند. در این جنگ هر کسی پیروز است که بتواند مشتری های بیشتری را جذب کند. رقبا در جنگ بازاریابی از هر روشی استفاده می کنند تا پیروز میدان شوند. از تبلیغات گرفته تا سئوی کثیف و …

در جنگ بازاریابی هر کسی که با بکارگیری استراتژی های خاص قصد دارد دشمنش را از میدان در کند برنده می شود.

هر کسی که نگذارد پول توی جیب شما برود رقیب شما محسوب می شود. ممکن است رقیب شما در رتبه اول گوگل باشد و به خاطر همین باعث شود مشتری های بالقوه شما را از آن خود کند!

همانطور که گفتم در جنگ بازاریابی ممکن است از روش هایی برای پیروز شدن استفاده کنند که شاید از نظر خیلی ها غیر اخلاقی باشد! مثلا ممکن است به صورت کاملا مستقیم به رقیب مورد نظر اشاره شود. در این صورت ممکن است علنا بگویند مثلا از فلان برند نخرید بیاین از ما بخرید. یا مثلا فلان برند نمی تواند نیاز شما را به خوبی رفع کند چون ما اول هستیم قطعا ما بهتر هستیم.

البته در بسیاری از موارد این حمله ها با سند و مدرک انجام می شود. که در ادامه مثال هایی از این نوع تبلیغات برای شما خواهم زد.

 

از چه روش هایی در جنگ بازاریابی استفاده می شود؟

در جنگ بازاریابی معمولا از روش های زیادی استفاده می شود. مثلا سئوی منفی برای رقیب، که در این روش ممکن است از طریق روش های سئوی منفی بخواهند رقیب خود را از نتایج گوگل به کلی حذف کنند.

یا تبلیغاتی که مستقیما مخاطبان و مشتریان رقیب را هدف می گیرد. در این روش ممکن است بانک ایمیل رقیب را بدست آورند و سایت خود را به همراه پیشنهاد ویژه و رد نشدنی به مخاطبان رقیب تحمیل کنند.

همچنین از طریق تبلیغات طوری عمل می کنند که بتوانند مشتریان و مخاطبان رقیب را قبل از دیده شدن آن ها از آن خود کنند. یکی از این روش ها تبلیغات گوگل است که در ادامه درباره این روش و درگیری میان نت برگ و تخفیفان از این طریق صحبت خواهم کرد.

در جنگ بازاریابی از هر روشی که توسط آن بشه مخاطبان و در واقع مشتریان رقیب را مال خود کرد استفاده می شود.

 

درگیری بین نت برگ و تخفیفان

همانطور که گفتم اولین بار نت برگ در آفری در سایت خود مستقیما به تخفیفان حمله ور شد و همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید نت برگ از بزرگترین و بهترین بودن خود گفته است و اشاره ای هم به سایت تخفیفان کرده و گفته تا زمانی که ما هستیم نیازی به تخفیفان و دیگر سایت های تخفیف گروهی ندارید!

نت برگ

همانطور هم که می بینید در آدرس این صفحه اسم تخفیفان به صورت فارسی و انگلیسی نوشته شده است.

اما این درگیری با تبلیغات گوگلی تخفیفان ادامه دار شد. همانطور که در تصویر زیر می بینید سایت تخفیفان هم با اقدامی جالب و هوشمندانه تبلیغات گوگلی خود را به نحوی انجام داده که با سرچ کلمه “نت برگ” سایت تخفیفان اولین سایت نمایش داده می شود.

تخفیفان

البته این جور تبلیغات مسلما هزینه زیادی دارد. به خاطر اینکه در حالت معمولی تبلیغات گوگلی طوری است که تبلیغات در پایین صفحه اول نمایش داده می شود.

سایت نت برگ هم دقیقا همین کار را کرده است. زمانی که شما کلمه “تخفیفان” را در گوگل سرچ می کنید سایت نت برگ بالاتر از سایت تخفیفان و در جایگاه اول نمایش داده می شود. البته سایت نت برگ در تبلیغات گوگل خود از صفحه ای که تخفیفان را در آن تخریب کرده است هم استفاده کرده که آن صفحه تقریبا در رتبه سوم یا چهارم نتایج جست و جو قرار گرفته است.

البته کاری که نت برگ کرده است بیشتر به خاطر سئو و تبلیغات گوگل بوده است. چون در تبلیغات گوگل کلمه ای که قصد دارید با آن سایت شما نمایش داده شود باید در سایت مورد نظر باشد. همینطور سایت تخفیفان هم اسمی از نت برگ در یکی از صفحات سایت خود برده است و دقیقا حرف هایی که نت برگ درباره تخفیفان گفته بود را در آن صفحه تخفیفان بر علیه نت برگ گفته است.

پیشنهاد ویژه همیار وب : چرا سایت دیوار موفق است؟

اگر از دید دیگری بخواهیم به کاری که نت برگ کرده است نگاه کنیم باید متوجه آن شویم که حتما دلیل خاصی داشته است که نت برگ دقیقا همان صفحه ای که به تخفیفان اشاره کرده است را در تبلیغات گوگلی خود آورده است. مسلما دلایل خاصی داشته است. یکی از دلایلش این است که آن صفحه به شدت دیده می شود و سایت نت برگ از همین فرصت هم برای ارائه آفر های ویژه خود در همان صفحه استفاده کرده است! آفر هایی که در آن صفحه مشاهده می کنید ممکن است آفر های خیلی خاصی باشد.

همانطور که در تصویر بالا هم دیدید کلمه trend در URL آن صفحه مشاهده می شد. قطعا این کارها دلایل خاصی دارد که نت برگ از آن ها استفاده کرده است.

 

آیا این روش تبلیغاتی اخلاقی است؟

همانطور که گفتم در جنگ بازاریابی هیچ چیزی جلو دار رقبا نیست! از هر روشی که فکر می کنند پیروزشان می کند استفاده می کنند. مسلما توی دعوا حلوا پخش نمی کنند. بعضی ها هم این روش ها را قبول ندارد و این کارها را اخلاقی نمی دانند که از نظر من ربطی به اخلاق ندارد. همچنین از نظر قانونی هم این نوع تبلیغات مشکلی ندارد.

در کشورهای دیگر این روش از تبلیغات و بازاریابی جا افتاده است و میان برند های مطرح دنیا چنین درگیری هایی پیش می آید. البته همانطور گه گفتم این مسائل امری طبیعی است و به هیچ وجه نمیشه گفت درگیری! رقابت از هر نوعی ممکن است میان رقبای کسب و کار ها باشد.

تصویر زیر مربوط به یکی از تبلیغات کمپانی نیسان برای جدیدترین مدل ماشینش یعنی GTR است. این تبلیغ بسیار خلاقانه و تاثیر گذار بوده است. طوری که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

تبلیغ نیسان

در این تبلیغ، نیسان لوگوی ماشین جدیدش را روی یک ساتور قرار داده است. از آن طرف لوگوی رقیب خودش یعنی فراری را روی یک ظرف گوشت بسته بندی شده گذاشته است. زیر لوگوی فراری نوشته شده است من اسب فراری را شقه شقه کردم. در واقع نیسان در این تبلیغ علنا گفته اسب فراری هیچ قدرتی در برابر محصول جدید من ندارد!

پس همانطور که ملاحظه کردید جنگ بازاریابی و در واقع تبلیغات این چنینی در همه جای دنیا به ویژه میان برند های معروف به چشم می خورد. این که با سرو صدای زیاد در کشور ما برای اولین بار دیده شده است خیلی جالب و عجیب بوده است.

 

نت برگ یا تخفیفان؟ کدام بهتر هستند؟

این که نت برگ بهتر است یا تخفیفان سوالی است که نمیشه به راحتی به آن پاسخ داد. به خاطر این که رقابت میان آنها بسیار شدید است. از طرفی خیلی از دوستان این دو سایت را مورد تحلیل قرار داده اند و در ادامه در این مورد صحبت می کنم.

سایت تخفیفان با مدیریت خانوم دانشور ادعا کرده که اول است. یعنی اینکه اول تخفیفان بوده و بعد نت برگ آمده. همین الان هم که بخواهید هویز دامین این دو سایت را ببینید متوجه می شوید که تخفیان اول بوجود آمده است با توجه به اینکه نت برگ هویز دامین خودش را قفل کرده است و نمیشه فهمید دامین از چه سالی آنلاین شده است.

مسلما اگر نت برگ از این قضیه ترسی نداشت هیچ وقت هویز دامین سایت خودش را قفل نمی کرد. البته با این کار ممکن است به سئوی سایت خود هم لطمه ای وارد کند. با این حال هر دو سایت اعلام کرده اند که ما اول هستیم!

از طرفی زمانی که رتبه الکسای این دو سایت را بررسی کنید می بینید که سایت نت برگ رتبه 62 ایران را از آن خود کرده است ولی سایت تخفیفان با اختلاف تقریبا دو برابری رتبه 112 ایران را در الکسا دارد. با این حال ترافیک روزانه این دو سایت خیلی از هم فاصله ندارد.

فکر نکنید چون سایت نت برگ 2 برابر بیشتر از تخفیفان رتبه الکسا دارد ترافیک سایتش هم در روز دو برابر سایت تخفیفان است. نه به هیچ وجه! البته همانطور که قبلا گفته بودم به هیچ وجه رتبه الکسا چیزی نیست که بشود از طریق آن موفقیت یک سایت را تضمین کرد. شاید سایت نت برگ از طریق ترافیک مصنوعی یا تبلیغات بی هدف توانسته است به این جایگاه برسد.

 

 

در کل به هیچ وجه نمی توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است. شاید فقط با برگذاری یک نظر سنجی فهمید کدام یک از آن ها بهتر هستند!

پیشنهاد دیگری از همیار وب : آیا در آینده آپارات جای تلویزیون را خواهد گرفت؟

 

جمع بندی و سخن آخر

این که کی اول بوده یا کی رتبه الکسای بهتری دارد دلیل بر خوب بودن آن نیست. در این جنگ کسی برنده می شود که بتواند به مخاطبان خود  ثابت کند بهترین است. هر کدام که بتوانند دیگری را از دور خارج کنند برنده این جنگ هستند. حالا ممکن است از روش های اخلاقی و غیر اخلاقی هم استفاده کنند.

به نظر می رسد از این به بعد آفر های بیشتر با درصد تخفیفات بیشتری را باید از این دو سایت ببینیم. به نظر من این دو سایت بیشتر باید روی آفر های دیگر استان های کشور کار کنند. همانطور که در جریان هستید بیشتر تمرکز تا الان روی تهران بوده است و الان دوسالی است که روی شهر های دیگر هم دارند مانور می دهند.

به نظر من هر کسی که بتواند از نقطه ضعف دیگری استفاده کند برنده است. این نقطه ضعف می تواند یک آفر خیلی خاص باشد. هر چه آفر های متنوع تر در موضوعات مختلف ارائه دهند مخاطبان بیشتری را می توانند به سایت خود جذب کنند.

جالب است بدانید بیش از 90 درصد کسانی که در نت برگ عضو هستند در تخفیفان هم عضویت دارند. پس از همین مورد میشه فهمید رقابت بسیار بسیار شدید است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و بتوانید از این تکنیک هایی که در این مقاله مطرح شد در جنگ های بازاریابی احتمالی با رقبای خود استفاده کنید.منبع : همیار وب


  

96/5/23
11:45 ع

سالها پیش، وقتی شروع به مطالعه درمورد بازاریابی آنلاین کردم متوجه شدم که بیشترین چیزی که کاربران ایرانی به آن نیاز دارند مطالب و راهنماهای عملی است. چیزی که بتواند آنها را دقیقا با روش کار و برنامه ریزی برای بازاریابی تجارتشان آشنا کند. کاربران همه میدانند که بازاریابی محتوا چیست، اما خیلی ها دقیقا نمیدانند که چگونه باید بصورت اصولی برای بازاریابی محتوا برنامه ریزی کرد.

هرکس مطالب وبلاگ من را دنبال کرده باشد، میداند که اولویت من به اشتراک گذاری کار و نقطه نظراتم با مخاطبانم است. چیزی پنهان بین من و مخاطبم وجود ندارد. برعکس اعتقاد دارم به اشتراک گذاری اطلاعات کامل نه تنها باعث کمتر شدن سود و درآمد من نمیشود، بلکه ارتباط من با مخاطبم را بهتر میکند و فرصتهایی برای 2 طرف بوجود میآورد.

پلن و استراتژی محتوا که امروز با شما به اشتراک خواهم گذاشت در واقع در منابع انگلیسی موجود است، اما مشابه آن را من در وب فارسی ندیده‌ام. از آنجایی که بک لینک فله‌ای و سئو دیگر کارآیی گذشته را ندارند، کاربران نیاز دارند تا با استراتژی‌های عملی بازاریابی اینترنتی آشنا شوند. جای خالی مطالب عملی واقعا احساس میشود.

این راهنما دارای 2 قسمت است. یک قسمت فریمورک آماده استراتژی بازاریابی محتوا که در آخر مقاله میتوانید آن را دانلود کنید و یک قسمت هم ?آموزش و نحوه استفاده از این فریمورک.

پس اجازه دهید که شروع کنیم…

اگر یک استارت آپ هستید، تجارت آنلاین دارید و یا حتی یک وبلاگ نویس هستید حتما با بازاریابی محتوا آشنا هستید. امروز دیگر ضرورت استفاده از محتوا برای جذب مشتریان بالقوه و ساخت برند برای همه آشکار هست. بارها این مساله را دیده‌ایم که کسانیکه حتی محتوای ارجینال هم تولید میکنند به هدف خود نمیرسند، محتوای آنها در موتورهای جستجو رتبه نمیگیرد و در شبکه های اجتماعی کسی آن را نمیبیند. در واقع شعله ور نمیشود و حرکت نمیکند! کسی آن را شیر نمیکند و کسی درمورد آن گفتگویی نمیکند.

اینکه چرا این اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات حتی محتوای ارجینال هم نتیجه مورد نظر را نمیگیرد طبعا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اما اگر بخواهم مهمترین آنها را بگویم، نداشتن یک استراتژی برای بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتواست. حالا معنی این کلمات قلمبه سلمبه “استراتژی” و اینجور چیزها چی هست؟ در ادامه به ساده ترین روش ممکن برای شما توضیح خواهم داد.

ببینید، بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی هم مثل تجارت است. همانطور که برای داشتن یک کسب و کار موفق ما نیاز به یک هدف گذاری و برنامه مدون داریم که هم وظایف، کارها و زمان بندی ها مشخص باشند و هم آخر هر ماه روند پیشرفت و پسرفت و نقاط قوت و ضعف کسب و کارمان را بررسی کنیم و برای حل مشکلات اقدام کنیم، برای بازاریابی اینترنتی خودمان هم به برنامه نیاز داریم. در واقع داشتن یک برنامه و استراتژی محتوای مکتوب به ما برای پاسخ دادن به این سوالات کمک خواهد کرد:

  1. برای چه کسی میخواهیم بنویسیم؟ مخاطب ما کیست؟ نیاز و مشکلات آنها چیست و چگونه میتوانیم به آنها کمک کنیم؟
  2. به چه هدفی میخواهیم برسیم؟ اهداف تجاری ما چیست؟ فروش بیشتر؟ ساخت برند و…
  3. منابع و بودجه ما چقدر است؟ چه منابعی در اختیار داریم؟ چند نویسنده داریم؟
  4. بازاریابی محتوا چگونه میتواند برای رسیدن به هدف تجاری به ما کمک کند؟
  5. رقبای ما چه کسانی هستند؟
  6. تفاوت ما با بقیه رقبا چیست؟ در چه کاری مهارت بیشتری داریم و منحصر به فرد هستیم؟
  7. نقاط ضعف و قوًت ما کجاست؟ باید به کدام سمت و سو حرکت کنیم؟

در حقیقت ما با داشتن یک برنامه، روند پیشرفت کارها را بررسی میکنیم و برای آینده دوباره برنامه ریزی میکنیم. در طول زمان کسب و کارمان را بهتر و بهینه تر میکنیم. کارهایی که بیشترین بازده و جواب را میدهند شناسایی میکنیم و کارهای بدون بازده را از برنامه خود حذف میکنیم.

بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا استراتژی تولید و انتشار محتوا است، محتوایی که باعث افزایش اعتبار و میزان اعتماد مشتریان به شما میشود. راهی است برای ارتباط موثر و دوطرفه با مخاطب و ساخت گروهی وفادار از مخاطبان، مخاطبانی که اسم و برند شما را به گوش همه میرسانند.

تفاوت بین “بازاریابی محتوا” و “استراتژی بازاریابی محتوا” از اسمش مشخص است. بازاریابی محتوا به خود عمل تولید محتوا به منظور بازاریابی و جذب مشتری گفته میشود. امٌا استراتژی بازاریابی محتوا، پلن و برنامه مکتوب برای تولید محتوای هدفمند و همچنین تحلیل بازدهی و بهینه سازی روند بازاریابی محتواست.

مساله را ساده ببینید. شما تقریبا در زندگی برای اینکه بتوانید هر کاری را با بهترین بازدهی انجام دهید نیاز دارید برای آن کار برنامه‌‎ریزی کنید. این موضوع خواه تجارت شما باشد، خواه شخصیت شخصی شما باشد، روابط احساسی شما باشد یا وزن کم کردن و داشتن بدنی سالم و غیره…

با هدف گذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان، میتوانید به نتایج دلخواه خود برسید. دقیقا تجارت و بازاریابی هم به همین صورت عمل میکند. شما اهداف و برنامه های خود را مکتوب میکنید و نتایجِ به دست آمده را هربار بررسی و تحلیل میکنید. اینقدر اینکار را تکرار میکنید تا به هدف خود برسید.

 

پلن استراتژی بازاریابی محتوا و روش استفاده

فریم ورک استراتژی محتوا که برای شما تهیه کرده‌ام یک مدل کامل است. در برخی شرایط شاید شما نیاز به استفاده و پر کردنِ تک تک فیلدهای آن را نداشته باشید. در ادامه‌ مهم‌ترین قسمتهایِ پلن را همراه با آموزش برای شما خواهم گفت.

پلن را میتوانید توسط نرم افزار Microsoft Excel ویا docs.google.com اجرا کنید. وقتی پلن را اجرا کنید، اولین صفحه‌ای که باز خواهد شد، صفحه‌ی برنامه استراتژیک است.

صفحه اول – برنامه استراتژیک

این صفحه، صفحه اصلی پلن استراتژی محتواست. که شامل هدف گذاری، چگونگی استفاده از محتوا برای بازاریابی اینترنتی، تحلیل رقبا و غیره… میباشد.

برنامه استراتژیک بازاریابی محتوا

از اهداف تجاری شروع کنیم. کمی صفحه را پایین بکشید تا اهداف تجاری را ببینید.

اهداف تجاری بازاریابی محتوا

مرحله اول – اهداف تجاری:

در برنامه‌ریزی، اولین و مهمترین چیز هدف گذاریست. باید تصمیم بگیرید چه چیزی میخواهید به دست بیاورید، قبل از اینکه تصمیم بگیرید چگونه میخواهید آن را به دست بیاورید. پس در استراتژی بازاریابی محتوا ما با اهداف تجاری شروع خواهیم کرد. من بصورت گام به گام برای شما توضیح خواهم داد تا راحت تر مطلب را درک کنید. در حالیکه برخی از اهداف ممکن است واضح و روشن باشند، برخی دیگر را شاید لازم باشد فعلا هدس بزنید. در بازاریابی، گاهی لازم است هدسیات و ایده های خود را تست کنید تا ببینید کدامیک بازدهی بهتری خواهند داشت.

توصیه میکنم هدف گذاری و برنامه ریزی خود را انجام دهید و حدود 3 تا 6 ماه آن را تست کنید. سپس نتایج خود را بررسی و بهینه سازی کنید. به این ترتیب زمان لازم برای بررسی و تست کردن ایده های خود را خواهید داشت.

تصمیم بگیرید چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رشد تجارت خود استفاده کنید.

اهداف تجاری > اهداف کسب و کار:

یک هدف کلی برای استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید و آن را در قسمت “اهداف کسب و کار”بنویسید؛ احتمالا هدف شما یکی از اهداف زیر خواهد بود، پس یکی یا چندتا از آنها را انتخاب کنید:

  • جذب لید و مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط‌های بعدی و تبدیل آنها به مشتری.
  • فروش محصولات. کمک به تیم فروش برای فروش سریعتر محصولات.
  • بازاریابی. ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات.
  • توسعه ویا تغییر افکار عمومی درباره برند یا محصولات شما.
  • ساخت گروه طرفداران برای تعامل با برند شما در شبکه‌ها و مکانهای اجتماعی
  • خدمات پس از فروش. کمک بو رفع مشکل مشتریان برای استفاده کامل از محصولات شما
  • رهبری افکار. توسعه نام، اعتبار و تاثیر گذاری بر صنعت کاری.

اهداف خود را بصورت واضح و دقیق بنویسید

  1. در قسمت اهداف کسب و کار هدف اصلی خود را انتخاب کنید و چندین هدف زیرمجموعه نیز بنویسید.
  2. در فیلد تاثیر بر کسب و کار، مشخص کنید که چرا میخواهید به آن هدف برسید. جواب شما راهی مشخص برای رشد تجارتتان را مشخص میکند و اینکه چرا و با چه انگیزه‌ای میخواهید این کار را انجام دهیدو چه تاثیری بر تجارت شما خواهد داشت.
  3. در فیلد معیارها، هر راهی که بتوانید با آن وضعیت فعلی تجارت، میزان فروش محصولات، میزان بازدید از وبسایت شما و هر آماری که وضعیت فعلی شما را مشخص کند را بنویسید. ممکن است برای اینکار از یک نرم افزار تحلیلگر مثل گوگل کمک بگیرید یا نرم افزار ارتباط با مشتری یا هر چیز دیگری.
  4. در ادامه و فیلدهای بعدی شما نتایج بدست آمده را هر 3 ماه یکبار با نتیجه فعلی بررسی خواهید کرد و خواهید فهمید تلاش ها و استراتژی بازاریابی محتوای شما چگونه و چه تاثیری بر تجارتتان گذاشته.

مرحله دوم – استراتژی محتوا و مخاطبان هدف شما

قسمت استراتژی محتوا

کمی بالاتر از قسمت اهداف تجاری، قسمت استراتژی محتوا وجود دارد. تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنید. چند شکل گرافیکی برای شما تهیه کرده‌ام که روش های اصلی را پوشش میدهند، اگر شما روش متفاوتی برای سایت خود دارید، آن را بنویسید.

قسمت ترافیک مستقیم: جذب ترافیک از شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به وبلاگ – سپس از وبلاگ به صفحات فرود (توسط Call To Actionها).

ترافیک مستقیم

قسمت پیام‌های یکپارچه: جذب ترافیک از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ برای عضویت در وبسایت شما.

عضویت

قسمت تمرکز بر فروش: جذب ترافیک از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ، ویدئو و پادکست ها به صفحات فروش محصولات.

 تمرکز بر فروش

قسمت پیام اصلی

در سمت راستِ استراتژی محتوا قسمت پیام اصلی وجود دارد. در این قسمت مخاطب هدف خود را انتخاب میکنید و دقیقا مشخص خواهید کرد که محتوا، خدمات یا محصولات شما چگونه به مشتریان کمک میکند و مشکلاتشان را برطرف میسازد.

قسمت مخاطبها: در خصوص نحوه پژوهش و انتخاب مخاطبان هدف مقالات بسیاری نوشته شده. بصورت خلاصه بگویم که هرچه مخاطبان و مشتریان خود را دقیق تر و بهتر بررسی کنید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. در این فیلد مخاطبان هدف خود را بنویسید.

مخاطبها

مثال برای پر کردن فیلد مخاطب هدف

شرح ماموریت: محتوا و محصولات شما چه ارزشی به زندگی مخاطبانتان اضافه خواهد کرد؟ مخاطب با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه تغییری در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد؟ در این قسمت بنویسید. (هر چه این قسمت ها را دقیق تر و صادقانه تر پر کنید، برند بهتری خواهید ساخت)

شرح ماموریت

مثال پر کردن فیلد شرح ماموریت

پیام یا سوال اصلی: مشتری با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه سودی خواهد کرد؟ بنویسید. همچنین چندین پیام ثانویه نیز برای خود در نظر بگیرید.

پیام اصلی

مثال – پیام اصلی

مرحله سوم – تحلیل رقبا

در این قسمت شما اسامی رقبای اصلی خود را خواهید نوشت و یکبار دیگر کار آنها را تحلیل خواهید کرد. وبسایتشان چیست؟ چه میکنند؟ روی چه موضوعاتی کار میکنند؟ چه مینویسند؟ هر چند مدت یکبار؟  فاصله ما با آنها چقدر است؟ وغیره…

مرحله چهارم – عامل تفاوت

در بازارهای پر جمعیت و رقابتی، کسب و کارهای کوچک، برای اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و اسمی برای خود دست و پا کنند، باید متفاوت باشند و بصورت ویژه روی تفاوت خود تمرکز کنند. این یکی از مهمترین ویژگیهایی است که یک کسب و کار نوپا باید برای ساخت برند در یک بازار رقابتی از آن استفاده کند.

منظور از عامل تفاوت چیز خیلی خاص یا پیچیده‌ای هم نیست. بعنوان مثال فرض کنید در حوزه کاری شما 3 شرکت بسیار بزرگ با خدمات گسترده وجود دارد. اما شما پی میبرید که هیچکدام از آنها روی ارائه فقط یک سرویس خاص تمرکز ندارد و به دلیل بزرگی شرکتشان وقت کافی با مشتریان نمیگذارند.

شما میتوانید فقط روی یک خدمات ویژه بصورت حرفه‌ای و کامل تمرکز کنید و عامل تفاوت خود را گذراندن وقت بیشتر با مشتری و آموزش و ارتباط بهتر با آنها قرار دهید.

عامل تفاوت

مثال – عامل تفاوت

مرحله پنجم – کانال بازاریابی

بالای صفحه، قسمت کانال های بازاریابی قرار دارد. در این قسمت مشخص خواهید کرد که چه نوع محتوایی را توسط چه کانالی میخواهید منتشر کنید. مقالات را از طریق وبلاگ تان. ویدئوهایتان را از طریق سایت یوتیوب. محتوای روزانه یا مخصوص شبکه‌های اجتماعی را از طریف فیسبوک یا گوگل+ و غیره…

برای هر قسمت، توضیحات کامل و هدف مشخص کنید. میخواهید مردم از شبکه‌های اجتماعی به وبلاگ شما بیایند؟ یا در یوتیوب آمار بازدید ویدئوهای شما بالا برود؟ در فیسبوک لایک بیشتری داشته باشید و غیره… همه را بنویسید.

کانال بازاریابی

مثال – کانال بازاریابی

با پر کردن این قسمت ها، شما صفحه اول پلن استراتژی بازاریابی محتوای خود را پر کرده‌اید.

صفحه دوم – ایده‌ها (جمع آوری و نوشتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا بصورت مستمر)

اگر وبلاگ نویس هستید یا حتی سعی بر نوشتن کرده باشید احتمالا مهمترین مساله برای شما این است که چه بنویسید؟ مقاله‌ی بعدی شما در چه مورد باشد؟

خوب، باید بدانیم که کار یک نویسنده تنها نوشتن نیست. نویسنده باید در طول روز ایده پردازی کند و بصورت مرتب ایده‌های خود را در دفترچه یادداشت خود بنویسد. تا در صورت لزوم از این ایده ها برای مقالات خود استفاده کند. در مقاله فواید وبلاگ نویسی در خصوص این موضوع بیشتر توضیح داده ام.

در پلن استراتژی محتوا، قسمت ایده‌ها را به همین موضوع اختصاص داده‌ام. ایده‌های اصلی خود را در این قسمت درج کنید. مهم نیست که حتما تمام جزئیات را وارد کنید؛ در طول زمان آنها را ویرایش و اضافه خواهید کرد.

ایده

عکس صفحه‌ی ایده ها

نکته: برای اینکه بتوانید ایده‌های بهتری برای مقالات خود داشته باشید، 2 روش را توصیه میکنم که به شخصه از آنها استفاده میکنم و ثابت شده هستند. یکی اینکه به دنیای اطراف خود توجه کنید و بخوانید. آگهی ها، روزنامه ها، صحبتهای دیگران را بخوانید؛ اگر به دنیای اطراف خود توجه کنید ایده‌های زیادی به دست خواهید آورد. لازم نیست این ایده ها حتما به کار شما مرتبط باشند، گاهی اوقات ایده های نامرتبط را میتوانید به خوبی به کارتان ارتباط دهید.

راه دیگر مطالعه و بالا بردن دانش است. هرچه بیشتر مطالعه کنید و آگاهی خود را بالاتر ببرید، فکر شما بازتر خواهد شد و ایده های بیشتری برای نوشتن خواهید گرفت.

صفحه سوم – برنامه سرمقاله

برنامه سرمقاله، قسمتی است که شما و تیم نویسندگان، باهم برنامه تولید محتوای خود را بررسی میکنید و تصمیم میگیرید. با نگاه به عکس متوجه خواهید شد چگونه باید از این قسمت استفاده کنید. زمانیکه استراتژی و اهداف خود را کامل کردید، نوبت به تصمیم گیری در خصوص این است که چه محتوایی نیاز است چاپ شود، در چه تاریخی و به چه هدفی باید چاپ شود.

سرمقاله

صفحه برنامه سرمقاله

اگر یک شرکت و یک تیم تولید محتوا دارید، سردبیر بخش تولید محتوا به همراه نویسندگان میتوانند این قسمت را تنظیم کنند. و یا حتی خود شما به تنهایی میتوانید این کار را انجام دهید.  هدف این است که از میان کلمات کلیدی انتخابی خود، ایده های خود و بررسی روند بازاریابی خود محتوای مورد نیاز را انتخاب کنید و اهداف و محتوای مورد نیاز برای برنامه هفتگی و ماهیانه بازاریابی محتوای خود را مشخص نمائید.

صفحه چهارم – برنامه زمانی بازاریابی

بعد از اینکه اهداف و برنامه‌های خود را بصورت کامل مشخص کردید، نوبت این است که بصورت دقیق مشخص کنید که چه محتوایی، در چه روزی و توسط چه کسی باید نوشته شود. برنامه زمانی بازاریابی دقیقا به همین منظور تشکیل شده. در این قسمت میتوانید برنامه یک ماه محتوای خود را تنظیم کنید و تیم تولید محتوای خود را از این برنامه مطلع نمائید.

میتوانید برای هر نویسنده، یک رنگ خاص مشخص کنید و فیلدها را بصورت رنگ بندی قرار دهید، تا هر کسی بداند چه محتوایی را باید تهیه کند.

 برنامه زمانی بازاریابی

صفحه برنامه زمانی بازاریابی

صفحه پنجم – تحلیل سوالات و مشکلات

هر نوع تجارتی داشته باشید، هدف اصلی شما باید رضایت مشتریان و رفع مشکلات آنها باشد. اینکار هم به شما برای ایجاد یک گروه مشتریان وفادار کمک میکند و هم باعث میشود نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید و برای بهتر کردن آنها برنامه ریزی کنید.

در بازاریابی محتوا، علاوه بر این 2 فایده، سوالات و مشکلات مشتریان به شما برای گرفتن ایده های جدید برای تولید محتوا نیز کمک میکند. کار با این صفحه بسیار راحت و واضح است و نیاز به توضیحات اضافه ندارد، کافیست نگاهی به آن بیندازید تا همه چیز را متوجه شوید.

حالا دیگر نوبت شماست. نوبت این است که دست به کار شوید و از همین الان استراتژی بازاریابی محتوای خود را تهییه کنید و شروع به تولید محتوا و جذب مشتری کنید. به امید خدا و موفقیت شما در تجارتتان.


 

دانلود فریمورک استراتژی بازاریابی محتوا

بعد از دانلود فریمورک آماده و رایگان استراتژی بازاریابی محتوا، لطفا این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید و از ما نیز حمایت کنید.

متشکریم! شما میتوانید فریمورک بازاریابی محتوا را از این صفحه دانلود کنید.

 


  

96/5/19
12:36 ص

در مطلب قبلی گفتیم که امروز تکنولوژی ها سریع‌تر از حجم محتوا رشد کرده‌اند و عملاً دغدغه‌ی امروز دنیا، بیشتر از هر چیز دیگری محتواست. اما سوال اینجاست که روش‌های کسب درآمد از محتوا چیست؟ این مطلب، در عصر ایران منتشر شده است و اگر قبلاً آن را خوانده‌اید می‌توانید مستقیماً به سراغ نوشته‌های بعدی این سری بروید.

 

طبیعی است که تعداد روش‌هایی که می توان توسط آنها با استفاده از محتوا، درآمدزایی کرد، محدود و مشخص نیست و کاملاً تابع خلاقیت «خالق محتوا» است. اما در اینجا به برخی از متداول‌ترین شیوه‌های کسب درآمد از طریق محتوا می‌پردازیم.
در آینده به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت:
روش اول: فروش مستقیمدر این روش، محتوای تولید شده، قیمت‌گذاری شده و مستقیماً فروخته می‌شود. زمانی که مایکروسافت، هر نسخه از ویندوز خود را می‌فروشد، زمانی که یک ناشر، نسخه به نسخه کتاب‌های خود را می‌فروشد،‌ زمانی که یک «قالب گرافیکی وبسایت» یا یک کتاب الکترونیکی در اینترنت فروخته می‌شود، زمانی که برای دانلود یک نرم‌افزار موبایل، پولی را پرداخت می‌کنیم، یک محتوا به صورت مستقیم فروخته شده.

روش دوم: فروش حق اشتراک زمانی

در این شیوه، شما استفاده از محتوا را برای مدت معینی به طرف مقابل واگذار می‌کنید و او پس از پایان مهلت مقرر، امکان استفاده از محتوای شما را ندارد. به عنوان مثال، زمانی که یک آنتی ویروس، لیسانس یک ماهه یا یک ساله خود را به شما واگذار می‌کند. بسیاری از نشریات بزرگ دنیا نیز، به همین شیوه، فرصت دسترسی را به کاربر می‌دهند. مثلاً با پرداخت چند ده دلار، می‌توانید به آرشیو یک مجله بزرگ دسترسی داشته باشید و بلافاصله پس از مهلت مقرر، دسترسی شما به صورت کامل قطع می‌شود.

دقت کنید که «اشتراک مجلات کاغذی» که هم اکنون عرضه می‌شوند، عملاً از جنس فروش مستقیم هستند و در دسته اول قرار می‌گیرند. چون در دسته‌ی دوم، به محض پایان دوره مقرر، شما به محتوا دسترسی ندارید. کلوپ‌های فیلم که اشتراک ماهیانه یا سالیانه دارند نیز در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

روش سوم: فروش حق اشتراک بر اساس تعداد استفاده

برخی از بزرگترین آرشیو‌های مقالات تحقیقاتی دنیا از این نوع هستند. با پرداخت مبلغی مشخص، به شما اجازه می‌دهد هر زمان که خواستید هر مقاله‌ای را که خواستید دانلود کنید. اما پس از تعداد مشخصی دانلود کردن، دیگر به شما این فرصت داده نخواهد شد.

مشاوران تلفنی خانواده در بسیاری از کشورها، حق اشتراک از این نوع می‌فروشند. شما با پرداخت مبلغی پول، می‌توانید در مجموع، مثلاً چهار ساعت با آنها صحبت کنید. ممکن است این اعتبار را در یک تماس تلفنی یا طی دو سال، طی هشت تماس تلفنی نیم ساعته هزینه کنید.

روش چهارم: تبلیغات جانبی

ممکن است خود محتوا به صورت رایگان در اختیار همه قرار گیرد. اما از فضایی که در کنار آن قرار می‌گیرد، برای تبلیغ استفاده شود. سایت‌های خبری، عمدتاً بر اساس این مدل تولید محتوا، درآمدزایی می‌کنند.
محتوا به رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما فضای کنار صفحه، به خاطر بازدیدهای زیاد، به فضایی ارزشمند برای تبلیغات تبدیل می‌شود. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان موبایل هم اینگونه هستند.

روش پنجم: ترویج نام تجاری

درآمدزایی از این روش، مستقیم نیست. اما شکل آن تا حد زیادی به روش چهارم نزدیک است. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک دفتر حقوقی دارید. بعید است تبلیغات مستقیم و کارت ویزیت و بروشور،‌ بتواند به سادگی برای شما مشتری ایجاد کند. اما فرض کنید یک دفترچه ده صفحه‌ای آماده کنید و سوالات حقوقی ساده مردم را که بیشتر از شما پرسیده می‌شود، در‌ آن بنویسید و پاسخ بدهید. حالا در صفحه‌ی آخر، توضیح کوچکی بنویسید که فلان دفتر حقوقی، برای ارائه خدمات مشاوره بیشتر در خدمت شماست.

این مطلب را هم بخوانید : 3 روش برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا

این دفترچه بر خلاف بروشورهای تبلیغاتی دور انداخته نخواهد شد. حتی دست به دست هم خواهد شد. محتوا در این موارد لازم نیست همیشه مکتوب باشد. با وجود اینترنت، عرضه یک کتاب الکترونیک کوچک یا یک فایل صوتی یک ساعته رایگان هم می‌تواند به همان شیوه تاثیر داشته باشد.

تنها دو نکته باید مد نظر قرار داده شود:
نخست اینکه در چنین محتواهایی، بین هفتاد تا نود درصد محتوا باید کاملاً آموزشی و خالی از هر نوع تبلیغ باشد تا مخاطب احساس بد نداشته باشد.
دوم اینکه محتوا به حدی مفید باشد که دریافت کننده، آن را به دیگران منتقل کرده یا توصیه نماید.

روش ششم: محتوای ویروسی یا وایرال

این نوع محتوا معمولاً با دو هدف به کار گرفته می‌شوند: هدف اول که طبیعتاً غیر اخلاقی است، تخریب نام برندهاست. حتماً شما هم از این پیامها و پیامکها در شبکه های اجتماعی دریافت کرده‌اید که: «لطفاً اطلاع رسانی کنید. الان یک نفر در فلان شهر فلان محصول فلان شرکت را خورد و مرد!». معمولاً خبرهایی از این دست، اگر کمی هوشمندانه تنظیم شوند به شدت ویروسی هستند و به سرعت بین مردم پخش می‌شود. حتی اگر خبر تکذیب هم شود، هنوز خیلی‌ها معتقد باقی می‌مانند که «خبری بوده» و الان پنهان شده. شرکتها گاهی به تولیدکنندگان محتوا برای تولید این نوع متن‌ها پولهای قابل توجه می‌دهند.

هدف دیگر که دولت‌ها و شبکه‌های بزرگ خبری، دنبال می کنند، جعل خبرهای بی‌خاصیت برای اندازه‌گیری میزان نفوذ شایعه در شبکه تحت سیطره آنهاست. امروز بسیاری از مردم در غرب جهان بر این باورند که هر فرد در طول خواب یک سال خود، حدوداً هشت عنکبوت می خورد. کمتر کسی می داند که این شایعه از سال 1993 توسط فردی به نام لیزا هولست ابداع شد تا میزان نفوذ خبری در شبکه تار عنکبوتی ارتباطی مردم در آن سالها سنجیده شود. عنکبوت هم به شوخی به خاطر همین هدف انتخاب شده بود. وگرنه مورچه یا پشه، باورپذیرتر به نظر می‌رسید!
احتمالاً حدس می‌زنید که این تحقیقات برای چه نهادها یا سازمانهایی می‌تواند مفید باشد.

روش هفتم: استفاده از محتوا برای ایجاد رسانه‌های اجتماعی

حتماً شما هم مشاهده کرده‌اید که صفحه‌هایی در اینستاگرام یا فیس بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که تعداد تعقیب کنندگان آنها – حتی در ایران – به صدها هزار نفر می‌رسد. این صفحه‌ها عملاً رسانه‌ای جدید بر بستر شبکه اجتماعی شده‌اند و خود می‌توانند به سادگی به تبلیغ و اطلاع رسانی مشغول شوند.

طبیعی است اینجا نیز مهم‌ترین نکته، استراتژی درست در تولید محتوااست. فرض کنید شما امروز، در یکی از شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای داشته باشید که حاوی نکاتی برای تربیت فرزند باشد. به سادگی می‌توان پس از چند ماه – اگر محتوا هوشمندانه تنظیم شود – صفحه‌ای با بیش از صدهزار تعقیب کننده داشت. حالا با خود فکر کنید که یک مجموعه که مهدکودکی خاص و تخصصی را ایجاد کرده، برای اینکه نام و توضیحات آن در این صفحه منتشر شود چقدر حاضر است پول بدهد؟
البته بدیهی است که سهم تبلیغات در هر رسانه‌ای از جمله این رسانه باید پایین بماند وگرنه اثربخشی و مخاطب خود را از دست خواهد داد. مثالهای از این دست در سطح ایران و جهان کم نیستند.

روش هشتم: ایجاد سایت‌هایی پر ترافیک با محتوای تخصصی

شبیه مورد هفتم را می‌توان در مورد سایت‌ها هم انجام داد. با توجه به ضعف شدید فضای وب – خصوصاً فضای وب فارسی – کافی است در مورد یک موضوع، مطالب متعدد بنویسید. مطالبی که «متعلق به شما بوده و کپی نباشد». به سرعت موتورهای جستجو سایت شما را در صفحه‌ی نخست قرار خواهند داد و پس از آن، می‌توان از همان صفحه استفاده تجاری کرده یا از محل تبلیغات آن، کسب درآمد نمود.

شاید برای شما جالب باشد که نویسنده این مطالب، یک بار مطلبی درباره «یادگیری زبان انگلیسی» در نوشته های شخصی‌اش منتشر کرد. بلافاصله پس از چند روز این نوشته در صفحه اول «گوگل» پدیدار شد و هنوز هم با جستجوی «یادگیری زبان انگلیسی» آدرس آن مطلب را مشاهده می‌کنید.

بدیهی است کسب و کار من، به یادگیری زبان انگلیسی ارتباطی ندارد. اما اگر داشت، الان بدون هرگونه تبلیغی می‌شد از همین موقعیت استفاده کنم. این نشان می‌دهد که در میان انبوه کسانی که کلاسهای زبان برگزار می‌کنند و هزینه‌های سنگین صرف تبلیغات می‌کنند، کمتر کسی حوصله به خرج داده تا چند پاراگراف، متن – بدون کپی برداری از دیگران – درباره‌ی زبان انگلیسی بنویسد!

در مورد تولید محتوا، می‌توان خیلی بیشتر حرف زد. آنچه خواندید، تنها مثال هایی ساده و ابتدایی بود تا تصویری شفاف‌تر از این حوزه به دست آید. به نظر می‌رسد برای جوانانی که تازه وارد بازار کار می‌شوند، تولید محتوا، یکی از کارهای تخصصی و کم هزینه‌ای است که در عین کم هزینه بودن، به دلیل ارزش بالایی که برای بازاریابی و تبلیغات شرکت ها داراست، میتواند درآمدزایی خوبی هم داشته باشد.

 

منبع : متمم


  

96/5/17
12:24 ص

‌امروزه ‌نباید ‌بازاریابی ‌را ‌به ‌مفهوم ‌قدیمی ‌آن ‌یعنی ‌فروش ‌- ‌معرفی ‌محصول ‌و ‌فروش ‌- ‌در ‌نظر ‌آورد، ‌بلکه ‌باید ‌به ‌مفهوم ‌نوین ‌آن ‌یعنی ‌برآوردن ‌نیازهای ‌مشتری، ‌توجه ‌کرد. ‌اگر ‌بازاریاب ‌بتواند ‌نیازهای ‌مشتری ‌را ‌درک ‌کند، ‌محصولاتی ‌را ‌تولید ‌و ‌به ‌بازار ‌مصرف ‌ارایه ‌نماید ‌که ‌از ‌بالاترین ‌ارزش ‌برخوردار ‌باشند ‌و ‌قیمت ‌گذاری، ‌توزیع، ‌ترویج ‌و ‌تبلیغ ‌را ‌به ‌روشی ‌کارساز ‌انجام ‌دهد، ‌به ‌طور ‌حتم ‌محصولات ‌به ‌راحتی ‌به ‌فروش ‌خواهند ‌رفت.

در بازاریابی اینترنتی روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات مورداستفاده قرارگرفته است. که در این جا به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم

1 - پست الکترونیک:

استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانی تری است. تبلیغات در بازاریابی اینترنتی  از طریق بنرها، خرده سایت ها و موتورهای جستجو تکنیک هایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فناوری های اینترنتی بوده و ســــال ها قبل از وب مورداستفاده قرار می گرفته است (البته باید متذکر شد که بعداز اختراع وب، فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیـــز طراحی گردید).با این حال، به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در بازاریابی اینترنتی در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است.

2 - خرده سایت ها:

خرده سایت ها عبارتند از پنجره های کوچکی (کوچک تر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد در اینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایش گر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــد. این نوع از تبلیغات در بازاریابی اینترنتی به پنجره هـای جهنده نیز معروف هستند.

در خرده سایت ها ممکن است از فناوری ها و تکنیک های پیشرفته رسانه ای استفاده گردد و یا ممکن است فقط دربردارنده متن باشند. از آنجا که این نوع تبلیغات بدون اجازه و خواست کاربران ظاهر می گردند و ممکن است مورد انتقاد قرار گیرند. با این حال، به طور گسترده در بازاریابی اینترنتی مورداستفاده قرار می گیرند و نرخ کلیک کاربران بر روی آن هانیز معمولاً بالا است.

3 - موتورهای جستجو:

در موتورهای جستجو، بعد ازآن که کاربر موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده است را وارد می کند، لیستی از پایگاه های اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربرهستند بـــرای او جمع آوری می شود.

پایگاه های اینترنتی نظیر گوگل مثالی از موتورهای جستجو هستند. این موتورها معمولاً این امکان را به دارندگان پایگاه های اینترنتی می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آن ها اضافه کنند.

- تعداد دیگری ازپایگاه ها مانند یاهو با استفاده از روش های دستی پایگاه های موجود در اینترنت رامورد بررسی قرار داده و بعداز ارزیابی، هریک را در دسته بندی های خاص در بانک اطلاعاتی  خود که از قبل طراحی کرده اند، قرار می دهند. لذا هنگامی که کاربر کلمه خاصی را درفرم جستجوی این پایگاه ها وارد می کند نتایجی که برای او آورده می شود براساس بانک اطلاعاتی است که این پایگاه آن را ایجاد کرده است و نه براساس جستجوی خودکار دراینترنت. این پایگاهها به دارندگان پایگاه های اینترنتی این امکان را می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند، البته با این تفاوت که این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه کردن، پایگاه اینترنتی را ارزیابی کرده و درصورت تایید، آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنند. لذا مدت زمانی که طول می کشد تا مشخصات یک پایگاه به این موتورها اضافه شود ممکن است حتی تا چند ماه طول بکشد. یاهو هم چنین دارای یک بانک اطلاعاتی پیشرفته هست که برای اضافه کردن پایگاه های اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاه ها اخذ می کند.

  

96/5/13
1:30 ع

بسیاری از کارشناسان حرفه ای کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی، بازاریابی رایانامه ای را یکی از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی می‌دانند. شما با استفاده از این روش می‌توانید بدون صرف هزینه های بازاریابی، با مشتریان بالقوه خود در سراسر جهان ارتباط برقرار نمایید.

همانند سایر روش‌های بازاریابی، این روش نیز دارای قوانین خاص خود می‌باشد. در این روش، قبل از هر چیز باید به اندازه کافی نشانی‌های ایمیل افراد را جمع آوری نمایید.

سپس به صورتی که در این مقاله توضیح داده شده است، اقدام به بازاریابی از طریق ایمیل نمایید. نکاتی که در اینجا توضیح داده شده است بخش عمده‌ای از مهارت‌های بازاریابی از طریق ایمیل را به شما آموزش خواهد داد.

1. شناخت خوانندگان

خوانندگان ایمیل خود را بشناسید. چه کسی را می‌خواهید با متن ایمیل خود جذب کنید؟ مطالب خود را به صورت خاص بنویسید و بر روی خوانندگانی که هدف اصلی شما هستند تمرکز کنید.

2. داشتن هدف مشخص

انتظار دارید خوانندگان ایمیل شما چه عملی انجام دهند؟ آمدن به یک سمینار علمی یا خرید یکی از محصولات یا خدمات شما؟ تا زمانی که یک هدف کاملاً واضح نداشته باشید با ارسال ایمیل وقت مردم را هدر ندهید!

3. رسیدن به دید مشترک

به جای استفاده از کلمات تشریفاتی، تصویر واضحی از آنچه که می‌خواهید به خواننده منتقل کنید، برایش ترسیم نمایید. باید کاری کنید که خواننده ایمیل، با شما به یک دید مشترک برسد تا بتوانید عمل مورد نظرتان را از او درخواست نمایید.

4. کمک به تصمیم‌گیری

باید بدانید که خوانندگان ایمیل شما شخصیتهای متفاوتی دارند. اگر خوانندگان، افراد متخصصی هستند، به اندازه کافی اطلاعات تخصصی در متن نامه خود بگنجانید تا آنها را در تصمیم‌گیری یاری نماید. می‌توانید چند نقل قول از افراد خبره، چند ویژگی برجسته و توضیحاتی در مورد مزایای اصلی در ایمیل خود قرار دهید.

5. اولین پیش‌نویس نامه

هنگامی که اولین پیش‌نویس نامه خود را تهیه می‌کنید هرچه در دل دارید بیرون بریزید. هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد روی کاغذ بنویسید. سپس برگردید و قسمت‌های اضافی را حذف کنید. قسمت‌های اضافی عبارتند از : اطلاعات غیر اساسی، اطلاعاتی که به طور مستقیم به بازار هدف شما ارتباط ندارد و اطلاعاتی که در روند منطقی خواندن نامه وقفه ایجاد می کند.

6. جلب توجه برای تأثیر گذاری بیشتر

قبل از نوشتن متن نامه  ابتدا یک جمله مختصر برای جلب‌توجه خواننده بنویسید. این جمله مختصر خواننده را جذب کرده و او را برای خواندن بقیه مطالب تحریک می‌کند. همچنین برای وادار کردن او به کلیک بر روی لینک مورد نظر قلاب‌هایی را برای گرفتن توجه خواننده در متن نامه بگنجانید تا حس کنجکاوی او بیشتر شود . مثلاً : «اما صبر کنید! اطلاعات بیشتری در اینجا بر ای شما داریم» یا «خوب، حالا قسمت شیرین ماجرا شروع می‌شود».

7. اطمینان از عملکرد صحیح

هنگامی‌که نامه تهیه شده را دوباره خوانی میکنید مطمئن شوید آنچه که نوشته‌اید، نتایج مورد انتظار را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که مطمئن نشده‌اید بر روی آن کار کنید. فراموش نکنید شما فقط یک شانس در اولین برداشت خواننده خواهید داشت. پس موقعیت را از دست ندهید.

8. تحریک خواننده

یک تکنیک ساده در زمینه بازاریابی از طریق ایمیل ارسال نامه های متوا لی با مضامین یکسان ولی با یک پاراگراف متفاوت جلب توجه کننده است . مثلاً اولین نامه را با این عنوان ارسال کنید “فقط 6 کالای دیگر باقی مانده است… به اولین خریدار کالاهای باقیمانده یک عدد … هدیه داده می شود. “سپس پاراگراف مورد نظر را در نامه بعدی به این صورت بنو یسید “فقط 3 کالای د یگر باقی مانده است…” و به همین صورت کالای خود را کمیاب جلوه دهید تا خواننده بر ای خرید از شما تحریک شود.

این مطلب را از دست ندهید:  نکاتی برای موفقیت در بازاریابی رستوران

9. یادگیری مهارت بازاریابی

همواره به دنبال یادگیری مهارت عرضه محصول و ارائه پیشنهاد خرید کالایتان از طریق ایمیل باشید. داشتن مهارت بازاریابی از طریق ایمیل برای هر کسی که علاقمند به کسب و کارهای اینترنتی است بسیار ضروری است.

10. استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی ایمیل

از نرم افزارهای قوی و تخصصی برای ارسال ایمیل استفاده کنید. هرچند که قابلیت ارسال ایمیل به صورت رایگان بر روی کامپیوتر شما وجود دارد اما اگر قصد بازاریابی الکترونیکی با استفاده از ایمیل دارید توصیه می‌کنیم حتماً از نرم افزارهای تخصصی این کار استفاده نمایید.

11. به دست آوردن نشانی ایمیل

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، توانایی گرفتن ایمیل بازدیدکنندگان سایت است . این کار اولین بخش پروسه بازاریابی الکترونیکی شما خواهد بود و در طراحی سایت خود باید اولویت اصلی را به آن بدهید. با هر ترفندی که می‌توانید بازدیدکننده را راضی کنید تا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. سعی کنید بر ی آنها دلیل قانع‌کننده‌ای بیاورید. مثلاً عضو‌یت رایگان برای دسترسی به مطالب رایگان و مفید یکی از دلایلی است که باعث می‌شود دیگران ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.

12. خبرنامه اختصاصی

حتماً یک خبرنامه اختصاص ی از طریق پست الکترونیکی در سایت خود داشته باشید. با این کار اولین قدم بازاریابی از طریق ایمیل را برداشته‌اید عنوانی انتخاب کنید که در نگاه اول توجه خواننده را جلب کند . یکی از بهترین راه‌های افزایش فروش داشتن خبرنامه الکترونیکی و تبلیغ کالاهای جدید در آن می‌باشد.

13. خروج از عضویت

همواره در ایمیل‌های خود این امکان را به خواننده بدهید تا در صورت نیاز از عضویت در خبرنامه شما خارج شود . ممکن است خواننده علاقه‌ای به مطالب شما نداشته باشد. کاری نکنید که شخص مورد نظر هر روز بدون خواندن نامه شما، با عصبانیت آنرا حذف کند.

14. نامه‌های تأثیرگذار

نامه‌های فروش خود را با یک عبارت یا جمله تأثیرگذار، محکم و قوی به پایان برسانید. آن می‌تواند یک پاداش رایگان، یک تخفیف ویژه، یادآوری یک مزیت مهم، آخرین فرصت سفارش‌دهی یا مانند آنها باشد.

15. گردآوری آدرس ایمیل

از هر جای ممکن همواره به دنبال جمع‌آوری آدرس ایمیل افرادی باشید که به موضوع سایت و کسب و کار شما علاقه‌مند هستند . همیشه فهرست خود را به روز کنید و تا جایی که امکان دارد به آن بیفزایید.

16. جوابدهی سریع

به تمامی نامه‌های الکترونیکی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید. هیچ چیز مانند پاسخ ندادن به موقع، به نامه یک مشتری احتمالی، باعث از دست رفتن فروش نمی‌شود.

17. سیستم دوره‌ای ارسال ایمیل

یک سیستم اتوماتیک ارسال دوره‌ای ایمیل برای خودتان داشته باشید. 99 درصد بازدیدکنندگان در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی‌کنند! آنها حتی در دومین بازدید هم این کار را انجام نخواهند داد. برای فروش کالای خود به آنها باید بارها و بارها با آنها تماس برقرار سازید. برای این کار، یک سر ی 7 تا 10 تایی از ایمیل‌های آموزشی در رابطه با موضوعات مورد علاقه کاربران تهیه کنید. فراموش نکنید که در بین ایمیل‌های آموزشی، نامه‌های فروش خود را نیز بر ای آن‌ها بفرستید. بطور مثال اگر از یک دوره 7 تایی استفاده می‌کنید 3 نامه فروش نیز در بین آنها به صورت یکی در میان ارسال کنید. این کار آمیزه‌ای از اطلاعات مفید و تبلیغات برای گرفتن نتایج بهتر است . ارسال بیش از حد نامه‌های فروش، اعتبار شما را از بین خواهد برد و نبودن نامه‌های فروش در بین ایمیل‌های آموزشی فروش محصولات شما را کم خواهد کرد.

این مطلب را از دست ندهید:  روش بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک با سرمایه کم

18. نامه‌های شخصی

نامه‌های فروش خود از زبان خودتان بنویسید نه یک شرکت. شخصی بودن نامه‌های فروش تأثیر بیشتری در خواننده ایجاد خواهد کرد. از نام افراد در موضوع نامه‌های الکترونیکی خود استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود تا توجه آنها به سرعت جلب شود و برای خواندن نامه شما تحریک شوند.

19. ارسال اتوماتیک ایمیل

برای صرفه‌جویی در زمان برای بازاریابی یا تبلیغات، کسب و کار آنلاین خود را مکانیزه و سیستم ارسال ایمیل خود را اتوماتیک نمایید. بدین منظور از نرم‌افزارهای «خود پاسخگو» و مانند آنها استفاده نمایید.

20. استفاده از فضای سفید

برای جلب توجه بیینندگان پیام خود، از فضای سفید بیشتری استفاده نمایید. همچنین در “خط موضوع ” می توانید از فضای خا لی بیشتری بین کلمات یا حروف استفاده نمایید.

21. امضای الکترونیکی 

در انتهای تمامی ایمیل‌های خود از یک امضای الکترونیکی یکسان استفاده کنید. می‌توانید از یک عبارت تأثیر‌گذار و تبلیغاتی در انتهای ایمیل‌های ارسا لی به عنوان امضاء مختص خود استفاده کنید.

22. یک راز جالب

بازاریاب‌های موفق دائماً در حال گسترش راه‌های جدیدی هستند تا اطلاعات بیشتری درباره مشتریان یا افراد مورد هدف خود بدست آورند . به تازگی یک راز جالب در این زمینه کشف شده است! وب‌سایت‌ها به تنهایی منجر به ایجاد فروش مناسب نمی‌گردند. ایمیل‌های دنباله‌دار بیشترین فروش را ایجاد می‌کنند. اگر از بازاریاب‌های حرفه‌ای کسب و کارهای آنلاین بپرسید آمارهای وحشتناکی به شما خواهند داد. در اکثر وب‌سایت‌ها بین %0.05 تا %0.1 بازدیدهای سایت منجر به فروش می‌گردد. یعنی از هر 10 هزار نفر بازدید‌کننده حدود 5 تا 10 نفر تبدیل به خریدار می‌شود! اما استفاده از ایمیل‌های دنباله‌دار این میزان را به 5 تا 10 درصد افزایش خواهد داد.

23. راههای جمع‌آوری اطلاعات تماس افراد

راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات تماس افراد وجود دارد. تعدادی از این راه‌ها عبارتند از:

از بازدیدکننده بخواهید  هنگام عضویت در سایت برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و برخورداری از امکانات گسترده‌تر، از طریق یک فرم اطلاعات تماس خود را در اختیارتان بگذارد.

از کاربر بخواهید در یک نظرسنجی شرکت کند و در صورت شر کت در نظرسنجی یک هدیه رایگان به نشانی او ارسال خواهد شد. کاربر با کمال میل اطلاعات تماس خود را برای شما خواهد نوشت! در کتاب میهمانان سایت می‌توانید اطلاعات کاربر را دریافت کنید.

داشتن خبرنامه اختصاصی یک راه مؤثر است.

دانلود نرم‌افزارهای جالب یا کتاب‌های الکترونیکی رایگان را به شرط پر کردن یک فرم پیشنهاد دهید.

با کمی تفکر می‌توانید راه‌های بیشتری برای دریافت اطلاعات افراد از طریق وب‌سایت پیدا نمایید.

منبع: مدیر سبز

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ